
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “Na enkele recordjaren is de markt van de nieuwe speed pedelecs in 2024 afgekoeld tot 12.935 exemplaren. Dat is een daling met 2737 exemplaren of -17,5 % ten opzichte van 2023. Daarmee vertaalt nieuwe de Speed Pedelec het moeilijke jaar 2024 van de hele fietssector. Toch blijven de vooruitzichten positief want er is ruimte voor verdere groei. Zo geven de fietshandelaars aan dat er in de laatste weken van 2024 meer bestelbonnen voor snelle fietsen zijn ondertekend. De sector rekent er o.a. op dat het onderwijspersoneel heel wat nieuwe (snelle) fietsen zal aankopen omdat zij vanaf dit jaar toegang krijgen tot fietsleasing.
Om het geheel in het juiste perspectief te plaatsen: op 8 jaar tijd is de markt van de nieuwe speed pedelecs met +133,5% gestegen – wat ervan getuigt dat deze verkeersmodus heel wat aan populariteit heeft gewonnen in de afgelopen jaren. Vooral de laatste 2 jaar zien we een belangrijke verschuiving in de markt: het leasingsegment is ondertussen goed voor een marktaandeel van 50,9%, ten nadele van de door bedrijven en – vooral – de door particulieren ingeschreven exemplaren. De vraag is dus of de stijging van het aantal leasings de daling bij de particulieren en bedrijven in de toekomst gaat kunnen opvangen. We denken alvast van wel, mede door de ruimere beschikbaarheid van fietsleasing via de werkgever (zowel privé als overheid). Die verschuiving naar leasing heeft ook een impact op de provinciale resultaten want nu halen de provincies met de meeste leasemaatschappijen zoals Vlaams-Brabant, Limburg en Oost-Vlaanderen disproportioneel goede cijfers. De speed pedelec komt in het Franstalige landsgedeelte maar moeilijk op gang door onder andere de zwakkere fietsinfrastructuur, een lagere filegraad en – specifiek voor Brussel – de concurrentie met de gewone fietsen en steps in de 30 km/u-zone.
Op de tweedehandsmarkt was 2024 – alweer – een recordjaar. Er werden in totaal 8.050 speed pedelecs ingeschreven, een stijging van maar liefst +18,3% (1.245stuks) ten opzichte van 2023. In vergelijking met 2022 zijn het er zelfs 2.365 meer (+41,6%). En het succesverhaal lijkt nog niet ten einde want we merken dat heel wat snelle fietsen die vrijkomen uit leasing opnieuw worden ingeschreven door particulieren. Door het groeiende aanbod van kwalitatief hoogstaande speed pedelecs aan een aantrekkelijke prijs zal de occasiemarkt nog wel even blijven groeien.
In 2024 bereiken de inschrijvingen van occasies al bijna twee derde (62,2%) van het aantal nieuwe speed pedelecs : de tweedehandsmarkt is op korte tijd explosief gegroeid.”

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - december 2024

Particulier versus bedrijven en leasing
We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-22,6%). Daar waar de particulieren in 2023 bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in 2024 gezakt tot slechts 35,1%. Ook bedrijven zien hun aandeel ondertussen behoorlijk dalen (-10,9%). De grote winnaars zijn de leasingmaatschappijen die met 50,9% nu goed zijn voor iets meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.
Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.
De vraag voor de fietssector is nu vooral hoe particulieren kunnen aangemoedigd worden om een hogesnelheidsfiets te kopen want dit marktsegment is in vrije val in vergelijking met de laatste 2 jaar.

Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - december 2024
Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel: gecumuleerd over het volledige jaar bedraagt de stijging +18,3% tegenover 2023, +24% tegenover 2022, en +166,9% tegenover 2021. Ten opzichte van 2021 betekent dat bijna een verdrievoudiging en dat is zondermeer een uitmuntend resultaat.


Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het gecumuleerde klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Bij de nieuwe exemplaren was Antwerpen jarenlang koploper, maar ook in 2024 zakten daar het aantal inschrijvingen, ditmaal met -21% tot 2.674 stuks, en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (3.843 ex., -5%). Vlaams- Brabant valt terug naar de derde plaats (2.564 ex., -26%). Limburg is mooi vierde (2.226 ex., -18%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (948 ex., -20%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).
Aan Waalse/Brusselse kant zien we een stijging in Luxembourg (24 ex., +4%) en een daling in zowel Brussel (310 ex., -16%), Waals-Brabant (127ex., -9%) als Henegouwen (100 ex., -29%). De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Anderzijds vertonen alle provincies (behalve Luik) een aanzienlijke groei van tweedehandse speed pedelecs in 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +1% tot +46%, waarbij provincies als Waals-Brabant (+19%), Antwerpen (+22%), en West-Vlaanderen (+20%) alsook Brussel (+46%) een mooie groei lieten optekenen.
